Arta violonistică a lui Ștefan Ruha, volume de Mirela Capătă

Vineri, 2 noiembrie 2012, la sediul Filarmonicii „Transilvania” din Cluj-Napoca, în Aula Magna a Casei Universitarilor, în pauza concertului care va începe la ora 19.00, va avea loc lansarea volumelor Ștefan Ruha, o viață în constelația viorii și În cercul magic al violonistului și profesorului Ștefan Ruha de Mirela Capătă, apărute la editurile Eikon din Cluj și Charmides din Bistrița. Prezintă: prof. univ. dr. Adrian Pop, prof. univ. dr. Ovidiu Pecican, Marius Tabacu, directorul Filarmonicii „Transilvania”, dr. Gavril Țărmure, editor. Evenimentul este organizat de Filarmonica „Transilvania” și Fundația și Societatea de Concerte – Editura Charmides Bistrița.

Cele două volume, la origine teză de doctorat, sunt o amplă și foarte documentată monografie, prima dedicată marelui violonist și profesor Ștefan Ruha (1931–2004). Cele peste 320 de pagini ale primului volum reprezintă o cercetare aplicată a biografiei artistice a lui Ștefan Ruha: Rădăcini. Anii de formare; Premizele unei mari cariere violonistice. Competiţii şi victorii: revelaţia unui talent de proporţii; Cariera de concertist; Ştefan Ruha. Menţiuni cronologice; rezumat şi concluzii în limba engleză; documentaţie şi o bibliografie impresionantă, cinci capitole de anexe şi fotografii.

În al doilea volum (308 pagini), În cercul magic al violonistului și profesorului Ștefan Ruha, Mirela Capătă analizează, din perspectivă muzicologică, Activitatea didactică a lui Ştefan Ruha (Recurs la memorie; Ştefan Ruha, profesor şi mentor; Ştefan Ruha, profesor invitat; Maniera de predare); Particularităţile violonisticii lui Ştefan Ruha şi arta sa interpretativă (Definirea tipului temperamental al violonistului Ştefan Ruha. Parametri: aptitudine muzicală, talent, genialitate); Tehnica violonistică şi stileme preluate de la „şcoala empirică”; Originalitatea tehnicii violonistice; Psihologia virtuozităţii lui Ştefan Ruha; Tradiţie, inovaţie, fluctuaţie şi stil în interpretările violonistului Ştefan Ruha; Stileme interpretative, repertoriu predilect etc., dar şi Analiza interpretării „Anotimpurilor” de Antonio Vivaldi. Capitolul Documenta, cu o excelentă documentație și organizare, este structurat astfel: Memoria oamenilor şi memoria hârtiei, „Dialoguri în contemporaneitate”, Articole, cronici apărute în ziare şi reviste româneşti şi de peste hotare, Ştefan Ruha, profesor invitat la cursurile de măiestrie de peste hotare, Activitatea concertistică reflectată în presa românească şi de peste hotare, Consemnări despre Ştefan Ruha apărute în cărţi şi dicţionare, Documente oficiale, Afişe, programe de sală, Înregistrări cu Ştefan Ruha, Discuri şi CD-uri Electrecord, Cardex Radio Bucureşti, Înregistrări audio-video.

„Pentru noi toţi, Ştefan Ruha va rămâne un mare Om, un virtuoz înnăscut, o culme a măiestriei şi un simbol”, conchide Mirela Capătă.

Ștefan Ruha

„Abordarea monografică întreprinsă de Mirela Capătă în legătură cu personalitatea marelui nostru violonist Ştefan Ruha este absolut binevenită, aş putea spune chiar salutară. Ne aflăm încă într-un moment când amintirea artistului este vie, referinţele preţioase ale contemporanilor (şi în primul rând ale soţiei, depozitara datelor acumulate în decenii de viaţă) sunt încă accesibile, o bună parte din documentaţia legată de activitatea artistică – ce nu a fost gestionată niciodată la modul profesional în timpul vieţii maestrului – este reconstituibilă. În aceste direcţii lucrarea doamnei Mirela Capătă realizează o sinteză documentară consistentă, rod al unei munci tenace, susţinute, pe parcursul căreia s-a desăvârşit pas cu pas profesionalizarea în domeniul autoarei, care provine din branşa interpretativă şi ca atare a abordat un front ştiinţific iniţial inedit pentru domnia-sa. Pasiunea autentică pentru tema aleasă, respectul adânc pentru personalitatea Maestrului Ştefan Ruha, mentor venerat în tainele interpretării violonistice, disponibilitatea şi curiozitatea orientată interdisciplinar ale autoarei tezei au constituit motivaţii puternice în susţinerea şi amplificarea cercetării sale.

Ștefan Ruha și dirijorul Lorin Maazel

Personalitatea artistică a violonistului este privită ca un «fenomen», încercându-se o definire cât mai aplicată, mai nuanţată şi mai personalizată a caracterului de fenomen atribuit lui Ştefan Ruha. Concură la această definire atât datele biografice, reconstituite cu atenţie, cât şi descrierea traseului specific de formare ca muzician şi violonist, de la «şcoala empirică» a lăutăriei, dominantă în mediul său familial, la fascinaţia muzicii culte şi a virtuozităţii emanate din aceasta, prin admiraţia pentru figura emblematică a lui Jasha Heifetz. Caracterul de fenomen este astfel legat de multiplicitatea sferelor de manifestare a talentului lui Ştefan Ruha, menţinută de-a lungul întregii vieţi, de disponibilitatea sa cu totul ieşită din comun, de armonia îmbinării dotărilor de muzicalitate, memorie, conformaţie fizică şi psihică, de raportul său organic, intim şi necesar cu instrumentul muzical. […]

Informaţiile bine documentate constituie atu-uri incontestabile, şi ele servesc mereu drept măsură de verificare a temeiniciei altor multe informaţii de circulaţie orală, ce sunt în mod obişnuit colportate în jurul personalităţilor, informaţii adesea viciate de deformări, inexactităţi, partizanate, interpretări tendenţioase şi întreg alaiul de posibile subiectivisme. La finalul muncii minuţioase întreprinse de Mirela Capătă, avem în faţă o lucrare consistentă, bogată în informaţie, o dovadă convingătoare a cunoaşterii acumulate în materie şi un valoros instrument de referinţă pentru oricare cercetare ulterioară a subiectului abordat.” – Prof. univ. dr. Adrian Pop, Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca.

Mirela Capătă

Absolventă a Academiei de muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, Mirela Capătă a urmat încă din studenţie cursurile de măiestrie de la Glasgow (Scoţia), Seminariile „B. Bartók” de la Szombathely (Ungaria), unde obţine diplome semnate de nume de rezonanţă ale artei interpretative mondiale, cum sunt: Max Rostal, André Gertler, Mark Knight şi Nilla Pierou. A urmat de asemenea, cursurile Academiei de Muzică „Tibor Varga” din Sion (Elveţia), ocazie cu care violonista se bucură de îndrumarea Silviei Marcovici. Numeroase participări la competiţii naţionale şi internaţionale au îmbogăţit palmaresul artistei la Concursul de cvartete Braşov 1978, Concursul Wieniawski (Polonia), Marckneukirchen (Germania), Barcelona (Spania,), Concursul „J. S. Bach” din Leipzig (Germania). Având un repertoriu bogat (atât în domeniul muzicii concertante, dar şi în genul cameral), a susţinut numeroase concerte şi recitaluri în ţară şi peste hotare, alături de interpreţi şi orchestre de prim rang, a efectuat înregistrări Radio-TV, CD şi DVD. Violonistă apreciată a Filarmonicii „Transilvania” din Cluj-Napoca, este fondatoarea Orchestrei de cameră „Camerata Romanica”, ansamblu alături de care a efectuat turnee în Italia, Belgia, Elveţia, Germania, Macedonia etc. Din toamna anului 1997, Camerata a trecut sub patronajul Radio Cluj, fapt ce a contribuit la intensificarea activităţii formaţiei pe plan zonal, prin susţinerea de concerte în transmisie directă din Studioul de la Casa Radio. Preocuparea pentru muzica barocă a determinat fondarea trio-ului „Ricercando il Barocco” (alături de clavecinista Ecaterina Botar şi violoncelista Ilse Herberth László), formaţie cu care a înregistrat integrala Sonatelor „da chiesa” şi „da camera” de A. Corelli şi a Sonatelor de J. S.  Bach.

Ștefan Ruha și Mirela Capătă, Radio Cluj, 1998

Activitatea concertistică, cuprinzând şi numeroase recitaluri vioară-orgă prin bisericile din Transilvania, este armonios îmbinată cu cea didactică, fiind cadru didactic asociat la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, obţinând în noiembrie 2011 înaltul titlu academic de „Doctor în Muzică, Magna cum laude”.

Costin Tuchilă

1 comentariu la „Arta violonistică a lui Ștefan Ruha, volume de Mirela Capătă”

  1. Felicitari, Mirela ! E atata nevoie de o lectie de respect fata de valori, iar tu, tocmai ai tinut-o scriind aceasta carte despe dascalul tau. Cu sincera admiratie !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *