Centenar Emanuel Elenescu la Radio România Muzical

Marţi 8 martie 2011 se împlinesc 100 de ani de la naşterea lui Emanuel Elenescu, personalitate a baghetei care şi-a câştigat un loc binemeritat în viaţa muzicală românească din cea de a doua jumătate a secolului trecut.

Radio România Muzical dedică acestui senior al baghetei o emisiune specială. Marţi 8 martie, începând cu ora 17.30, Radio România Muzical va contura, timp de 210 minute, un portret artistic al celui care, vreme de mai bine de jumătate de veac, şi-a legat numele de orchestrele Radiodifuziunii Române. Realizatoarea emsiunii Emanuel Elenescu – 100 este Anca Ioana Andriescu.

Generaţii de iubitori ai muzicii clasice se pot reîntâlni cu înregistrările maestrului Elenescu – simfonii, concerte, poeme simfonice care au îmbogăţit Fonoteca Radioului, dar şi cu opusuri semnate în calitate de compozitor – Rapsodia română pentru vioară şi orchestră sau Variaţiunile simfonice pe o temă haiducească.

Despre Emanuel Elenescu vor vorbi la Radio Romania Muzical artişti cu care a concertat: Dan Grigore, Marin Cazacu şi colegul său de generaţie şi de colectiv orchestral, profesorul Ion Beldi. Nu va lipsi nici vocea maestrului, umorul său inconfundabil, gândurile rostite cu har de povestitor, care l-au facut atât de iubit şi respectat.

Nascut la 8 martie 1911, la Piatra Neamt, Emanuel Elenescu a studiat la Conservatorul din Iaşi cu Antonin Ciolan (dirijatul) şi Ion Vasilescu (fagotul), devenind profesor de fagot în cadrul acestui aşezământ de învăţământ dar şi membru fondator al Filarmonicii „Moldova” din Iaşi.

Activitatea dirijorală a început-o la Ateneul Român conducând, în 1938, Orchestra Simfonică a Radioului, la pupitrul căreia s-a aflat ca dirijor permanent între anii 1952–1983. Filarmonicile „George Enescu” din Bucureşti, „Moldova” din Iaşi, „George Dima” din Braşov l-au avut de asemenea invitat la pupitru pe cel pentru care a face muzică reprezenta o pasiune fără seamăn, iar lucrul cu orchestra, o adevărată relaxare. În cartea sa de vizită, preocuparea pentru promovarea repertoriului autohton s-a aflat mereu în prim-plan, maestrului Elenescu datorându-i-se nenumărate dintre primele audiţii ale lucrărilor creatorilor români de secol XX.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *