Cu nostalgia Edenului, tatuată pe tâmple, și visul, tatuat sub pleoape

cronica plastica despre grafica rudy roth

cronica plastica liber sa spun„În numele acestui vis, accept ca timpul să-mi înghesuie sub unghii așchii de tăceri și iubire.” ( Rudy Roth).

„Ne împărtășim dintr-o formă de lumină. O formă de lumină într-o lume foarte întunecată”. Cu aceste cuvinte de o caldă simplitate și-a mărturisit maestrul Dorel Vișan emoțiile pe care i le-a întipărit în suflet întâlnirea sa cu grafica tânărului artist plastic Rudy Roth. Întâlnire prilejuită de expoziția Zeița timpului pierdut, deschisă sub generoasa egidă a Bibliotecii Metropolitane București, în ambianța de o elevată armonie în care grafica lui Rudy Roth și-a aflat o fericită consonanță cu versurile trăite și rostite de Dorel Vișan, ca și cu momentul muzical oferit de pe cât de tânăra pe atât de talentata Roxana Moișanu (harpă celtică).

Curios lucru, CV-ul tânărului grafician Rudy Roth (Eduard Rudolf Roth), care acum locuiește în Spania, la Palma de Mallorca, include la secțiunea „studii de specialitate” urmatoarele date:-absolvent al Facultatii de Relații Economice Internationale din cadrul Academiei de Științe Economice din București și a două programe masterale, unul la Universitatea din București și altul la University of Kent at Canterbury. Cât privește popasurile sale în lumea artelor, Rudy Roth trebuie menționat că este autorul graficii pentru trei (și nu chiar oarecari!) volume de poezie: Lucian Blaga, Pașii profetului (ediție în limbile franceză, engleză și germană) și Lauda somnului (ediție multilingvă: franceză, spaniolă, engleză și germană), precum și a volumului de versuri al maestrului Mircea Albulescu, Ultimele noduri, toate aceste cărți apărute la Editura Ars Longa, Iași.

Treptat și temenic, Rudy Roth și-a conturat un univers imaginar căruia îi dă sens și substanță motivul „zeiței pierdute”. Un motiv  pe care tânărul creator îl descifrează într-un anume fel al său: „Zeița timpului pierdut guvernează clipele netrăite sau insuficient trăite, speranțele abandonate. Ea însăși există în femeia care nu și-a pierdut aderența la visele ei și care poartă încă tatuată pe tâmple nostalgia Edenului.”

De aici, din această nostalgie a unui Eden pierdut și, poate tocmai de aceea, mereu năzuit de fragila și vremelnica noastră alcătuire, își trage seva și înțelesurile o grafică simplă, nuanțată și expresivă, care ne trimite la ideea generică a Armoniei Absolute.

grafica de rudy roth ishtar bendis mitologie viziune originala desen

Grafică de Rudy Roth: 1 – Timpul primei femei; 2 – Imn către zeița Nikkal; 3 – Antechronos;  4 – Trinitate; 5 – Profetul; 6 – Lira; – Visul Euridicei; 8 – Pan; 9 – Nașterea lui Ianus; 10 – Adam și Eva;11 – Metamorfoza lui Ishtar; 12 – Bendis

Rând pe rând, Nașterea Evei sau Sfântul Graal,  Nimfa sau Metamorfozele lui Isthar și, de fapt, întreaga colecție de creații grafice a lui Rudy Roth dau mărturie, îngemănată, despre un anume Timp al solitudinii ca și despre Bucuria vieții.

Aceasta ar fi grafica lui Rudy Roth! O grafică ale cărei sensuri Marina Roman le descifrează astfel: „În centru, un personaj fabulos, născut dintr-o legătura mereu surprinzătoare între om și obiect. Un univers multidimensional simbolic la care graficianul ajunge, deloc paradoxal, prin decojirea realitatii, prin simplificare până la esență.” Citește cronica integral în Revista VIP, 15 octombrie 2013

Șerban Cionoff

Expoziția de grafică Rudy Roth, La Déesse du temps perdu (Zeița timpului pierdut) poate fi vizitată la Biblioteca Metropolitană București, Sediul Central (str. Tache Ionescu nr.4, lângă Piața Amzei), până vineri, 18 octombrie 2013. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *