Deschiderea Stagiunii Camerale „Luni la ora 5 – După-amiaza unui interpret”

Recital de pian Inna Oncescu

Luni 31 octombrie, la ora 17.00, în Sala „Mircea Eliade” a Bibliotecii Metropolitane București (str. Tache Ionescu nr. 4, lângă Piața Amzei) va avea loc deschiderea Stagiunii Camerale 2011-2012, „Luni la ora 5 – După-amiaza unui interpret”. Mirela Zafiri, coordonatorul proiectului desfășurat cu sprijinul Bibliotecii Metropoliane București, vă propune un recital de pian susținut de Inna Oncescu, câştigătoarea bursei „George Enescu”, Paris, 2011. În program: Mihail Jora, Joujoux pour Ma Dame op. 7 (Ma Dame, Ma Dame désire entendre du Stravinsky, Un fox-trott pour Ma Dame, Où l’on rêve d’un collier de perles fines, Tempête dans un verre d’eau); George Enescu, Bourrée din Suita pentru pian op. 10; Nicolae Brânduş, 2 piese din Suita op. 1 (Bocet, Din fluier); Dan Dediu, La chasse khazare din Levantiques (vol. I) op. 64; Franz Liszt, 3 transcripții după lieduri de Schubert: Ave Maria, Gretchen am Spinnrade, Auf dem Wasser zu Singen. Prezintă: dr. Mirela Zafiri.

Manifestările artistice din cadrul Stagiunii Camerale „Luni la ora 5 – După-amiaza unui interpret” (recitaluri camerale, medalioane dedicate unor muzicieni români) au loc, începând din toamna anului 2009, în ultima zi de luni a fiecărei luni, la ora 17.00, la Bibilioteca Metropolitană București. Proiectul îşi propune să ofere publicului posibilitatea întâlnirii cu personalităţi de marcă ale vieţii muzicale româneşti, dar și cu tineri muzicieni, obiectivul principal fiind păstrarea memoriei marilor interpreţi români, cu speranţa de a susţine o atitudine de promovare necondiţionată a culturii româneşti.

Programul celei de-a treia stagiuni mai cuprinde: Comemorarea a 11 ani de la trecerea în eternitate a mezzosopranei Elena Cernei – medalion realizat de Dr. Stephan Poen, înregistrări şi secvenţe video din arhiva personală (28 noiembrie 2011); Concert de colinde (decembrie 2011); Mari vedete în recital: soprana Sorina Munteanu – Arii celebre din opere (30 ianuarie 2012); Aniversare Doru Popovici – 80. Medalion componistic (27 februarie 2012); Mari interpreţi de folclor: Floarea Calotă (26 martie 2012); Invitaţi braşoveni. Facultatea de Muzică Braşov – clasa de pian (30 aprilie 2012).

Inna Oncescu a absolvit Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din București, la clasa de pian a profesoarelor Viorica Zorzor și Suzana Szörény. A urmat cursuri de specializare la Weimar (cu D. Zechlin si V. Gornostaieva) și la seminariile Bartók de la Szombathely (Ungaria), cu G. Sebok, G. Kurtag și I. Rohmann. Între anii 1985–1995 s-a specializat cu pianista Maria Fotino la Bucureşti. A obținut Premiul al II-lea în Italia, la Città di Caltanissetta, Premiul I la Concursul de Muzică de Cameră de la Brașov, Premiul pentru Acompaniament de lied la Concursul de Canto de la Cluj, Premiul A.T.M. pentru interpretarea muzicii românești ș.a.

Pianista Inna Oncescu are un repertoriu larg, care cuprinde muzică din epoca Barocului până la cele mai noi creații contemporane. A făcut turnee în Anglia, Germania, Spania, Grecia, Franța, Republica Moldova, Italia. A colaborat cu sopranele Georgeta Stoleriu, Liliana Nichiteanu, Ileana Tonca, Mirela Zafiri, Claudia Pop, Maria Petcu, cu mezzosoprana Claudia Codreanu, cu tenorul Vladimir Popescu Deveselu, cu basul Pompei Hărășteanu. A susținut recitaluri în compania violonistelor Clara Cernat, Diana Moș, Luiza Drăghici, a violoncelistei Ioana Ostafi, a flautistului Ion Bogdan Ștefănescu, a clarinetistului Leontin Boanță ș.a.

În 1991 a fondat formația „Repertorium”, ansamblu dedicat muzicii contemporane, pe care l-a condus până în anul 2000. Repertoriul acestei formații a cuprins muzică nouă românească, dar și din alte spații culturale, prezentând peste 140 de lucrări în primă audiție. Cu acest grup de muzicieni, Inna Oncescu a experimentat toate genurile de formații posibile: trio-uri cu suflători, cvartete cu suflători, percuție, două piane și percuție, harpă, flaut, pian, instrumente de coarde, realizând o serie lungă de concerte și înregistrări radio. Unul dintre proiectele din cadrul cercetării asupra muzicii contemporane a fost turneul din Anglia (1994): șapte concerte în șapte zile, în universități din preajma Londrei. „Alt proiect din cadrul cercetărilor mele – spune Inna Oncescu într-un interviu – au fost concertele cu lucrarea lui Nicolae Brânduș, Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră, pe care l-am cântat la Festivalul Internaţional de la Chișinău, dedicat muzicii contemporane, apoi în compania Orchestrei Radio și pe care l-am înregistrat pe disc. A fost o muncă asiduă care a durat mai mult de trei ani, acest concert de Nicolae Brânduș fiind extrem de dificil și pot să mă laud că sunt singura interpretă a acestei partituri.”

Inna Oncescu este membră de onoare a Societăţii Internaţionale de Muzică Contemporană (SIMC) din 1992.

În 2009 a finalizat proiectul Chemin d’amour, împreună cu Claudia Pop, conf. univ. dr. la Facultatea de Muzică din cadrul Universității „Transilvania” din Braşov. La încheierea acestui proiect, a apărut discul cu 20 de lucrări de Poulenc, Debussy, Ravel și Fauré. În 2011 a obținut Bursa de cercetare „George Enescu”, acordată de Institutul Cultural Român, care oferă muzicienilor posibilitatea de a lucra timp de trei luni în mediul artistic parizian. Bursa a fost finalizată cu două recitaluri la Cité Internationale des Arts din Paris.

Inna Oncescu a participat la numeroase festivaluri naționale și internaționale atât ca solistă, cât și în recitaluri în compania mezzosopranei Claudia Codreanu, cu care formează un duo redutabil ce-și aniversează anul acesta două decenii de existență. A făcut numeroase înregistrări la Radio și pe disc, cea mai importantă realizare discografică fiind considerată cea cu Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră de Nicolae Brânduș.

Inna Oncescu este Doctor în muzică din 2005. În prezent este lector universitar la Catedra de Canto, Operă, Regie și Teatru Muzical a Universității Naționale de Muzică din București. Este autoarea volumelor Stil și creativitate în interpretarea pianistică. O perspectivă diacronică și Probleme de stilistică în interpretarea pianistică a muzicii secolului XX.

Costin Tuchilă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *