Expoziție de acuarelă Corneliu Drăgan-Târgoviște la Slatina

Afis Corneliu Dragan Targoviste

Marți, 14 februarie 2017, la ora 16.00, la Galeria ARTIS din Slatina va avea loc vernisajul expoziției de acuarelă Corneliu Drăgan-Târgoviște. Expoziția va rămâne deschisă până în 6 martie 2017.

Corneliu Drăgan-Târgoviște – Metamorfoza stropului de apă sau fascinația acuarelei

Pe artistul plastic Corneliu Drăgan-Târgoviște l-am cunoscut prin intermediul unui bun prieten, pictorul Vitalie Butescu. Prima sa expoziție la Slatina, organizată împreună cu Vitalie Butescu în anul 2014 sub genericul Decupaje citadine, a însemnat pentru mine contactul cu opera artistică a unuia dintre cei mai importanți acuareliști ai lumii contemporane. Un autodidact care a aprofundat în toată plenitudinea știința acuarelei reușind să o conceptualizeze și să îi distileze esențele într-o amprentă intelectuală ce îți induce admirația.

Acuratețea și rafinamentul creației sale, tehnica desăvârșită, modul spontan în care își manifestă harul și magia folosirii culorilor de apă l-au făcut să fie acceptat în una dintre cele mai prestigioase academii ale acuarelei mondiale, Societatea de Acuarelă din Birmingham (din cei 81 de membrii ai acestei ”agore intelectuale” doar 12 artiști sunt din afara Marii Britanii).

Acuarela înseamnă mai întâi de toate sensibilitate emoțională și artistică, iar din acest punct de vedere Corneliu Drăgan-Târgoviște este ”maestrul” născut pentru un asemenea gen ”ales” de artă. Personalitate puternică, dar și fire melancolică predispusă la contemplație, mesager sincer al bucuriei vieții, un călător în ”arca timpului”, artistul în discuție lasă pe coala de hârtie umedă sau uscată un tezaur patrimonial neprețuit. Am evidenția calitatea primordială a lucrărilor sale care abordează peisajul citadin sau rural și care constituie fresce sau cronici plastice cu valențe de document istoric surprinse de Corneliu Drăgan-Târgoviște cu retina acuarelei și a memoriei.

Corneliu Drăgan Târgoviste Peisaj citadin

Corneliu Drăgan-Târgoviște, Peisaj citadin

În ceea ce înseamnă peisajul citadin artistul ne devoalează admirația sa pentru civilizația arhitectonică a sfârșitului de secol XIX și a primei jumătăți a secolului XX. Case vechi, monumente, biserici, străzi, parcuri, toate aceste repere emoționale sunt peliculizate în scenele unui film acuarelistic original, în care regizorul este spontan, fluent și convingător. Frontoane, ancadramente și cornișe de clădiri construite în stil clasic, baroc sau neoromânesc, poezia zidurilor ce se înalță către ceruri, ferestre deschise în timp ne spun povestea unei lumi pline de nerv și substanță. Pe străzile din inima lui Corneliu Drăgan-Târgoviște domină forfota vieții urbane de odinioară, înnobilată de grațioase siluete umane ce pășesc în ritmul alert al vieții cotidiene.

Alchimia peisajelor sale rurale, a paradisului floral, vine din biografia sa artistică, fiind amintiri edenice dintr-o copilărie trăită și visată cu ochii deschiși sub cupola cerului nemărginit din Bărăganul Ialomiței. Cel care se încumetă să privească, să asculte și să atingă acuarelele lui Corneliu Drăgan-Târgoviște va fi iradiat pe viață cu lumină, energie și revelație.

Case țărănești autentice, raiul din ogradă, macii sângerii care veghează liniștea spicului de grâu pe drumul pâinii, cântecul ciocârliei pe portativul senin al cerului, zborul în volte al rândunelelor pe deasupra satului, mirosul de flori de salcâm sau de pelin sălbatic purtat de adieri rebele de vânt, căldura binefăcătoare a luminii solare, ropotul ploii ce cade peste sămânța semănată în mantia ocrotitoare a pământului, toate aceste stări extatice ale subiectelor sale, par să ne dezvăluie ”lumea din inima sa”, transmițând că poți pierde tot ceea ce ai, dar nu poți să pierzi ceea ce ești.

Originalitatea și patina execuțiilor sale, minuțiozitatea florilegiilor stilistice, artistice sau cromatice amintesc cu certitudine de travaliul pisarilor, diecilor, caligrafilor, grămăticilor și a monahilor cărturari care prin intermediul slovei scrise și tiparniței au înnobilat limba română literară. Nu întâmplător, ci fiind chemat de destin, Corneliu Drăgan și-a adăugat numelui său pe cel al orașului în care ”a descălecat” și a fost adoptat, Târgoviște, Cetatea de Scaun a Țării Românești, locul unde între zidurile Mănăstirii Dealul, călugărul Macarie a tipărit în anul 1508 Liturghierul, prima carte românească.

Ne exprimăm convingerea că arta și testamentul său spiritual vor străbate timpurile având pecetea indubitabilă a incunabulelor. Pe hrisovul îngălbenit al vremurilor ce vor fi să vină numele său va intra în eternitate ca semn al perenității valorii umane și artistice, iar posteritatea sa va aminti de ”purtătorul sigiliului și conducătorul cancelariei domnești a acuarelei românești. logofătul Corneliu Drăgan ot Târgoviște”.

Dr. Laurențiu Guțică-Florescu

Director, Muzeul Județean Olt

Corneliu-Dragan-Targoviste

Corneliu Drăgan-Târgoviște

Născut la 3 martie 1956, București. Studii libere de pictură cu maestrul Horea Cucerzan și desen cu sculptorul Iorgos Iliopolos.

1981 – Institutul de Construcții – Facultatea de Instalații, București.
1988 – realizează scenografia și decorurile piesei “Înșir-te mărgărite” de Victor Eftimiu, pusă în scenă de trupa de teatru a Colegiului Medicilor din Spitalul Dealu, jucată pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor din Târgoviște.
1981 – 1991, a publicat grafică satirică și publicitară în ziarele și revistele vremii: “Urzica”, “Albina”, “Flacăra Rebus”, bandă desenată pentru copii în “Revista Cutezătorilor”.
1990 – renunță la practicarea meseriei de inginer dedicându-se exclusiv picturii.
1990 – membru fondator al ziarului “Glasul Cetății” din Târgoviște, inițial ocupându-se de partea grafică a ziarului.
1991 – 2002, are o strânsă colaborare cu galerii de artă din Franța și Germania.

Membru internațional al Societații de Acuarelă din Birmingham.

Expoziții internaționale de acuarelă:

2014 – Biennale Internaţionale d’Aquarelle, Belgia.
2013 – Hanbury Hall and Gardens & Birmingham Watercolour Society – Droitwich, Marea Britanie.Membru internațional al Societății de Acuarelă din Birmingham.
2013 – Granary Art Gallery & Birmingham Watercolour Society – Weston Park, Marea Britanie.
2013 – Salonul Internațional de Acuarelă de la Aiguillon, Franța. Premiul II.
2013 – Oriental Pearl Tower – Shanghai, China.
2013 – CWI Children’s Palace Shanghai – Shanghai – China.
2012 – Quanhua Watercolour Art Gallery – Shanghai Zhujiajiao Internaţional Watercolour Biennial – Shanghai, China.

Expoziții personale:

2014 – “Decupaje citadine”, Muzeul Județean Olt – Galeria ARTIS, Slatina (împreună cu Vitalie Butescu).
2014 – “Pete de culoare”, Muzeul Județean Argeș – Galeria de Artă Naivă, Pitești (împreună cu Vitalie Butescu).
2014 – “Peisaje acuarelate”, Centrul de Cultură și Artă “George Topîrceanu”, Curtea de Argeș.
2014 – “Acuarela”, Galeria ARTA, Câmpulung-Muscel.
2014 – “Pete de culoare”, sala “Constantin Brâncuși”, Palatul Parlamentului, București (împreună cu Vitalie Butescu).
2013 – “Suvenir în acuarelă”, Elite Art Gallery, București.
2013 – “Unduiri în acuarelă”, Galeria “Art for Spirit”, București.
2013 – “Târgoviștea din Inima Mea”, Muzeul de Artă Dâmbovița, Târgoviște.
2013 – “Acuarela citadină”, Galeria Imbold, București.
2013 – ” Mărțișor”, Elite Art Gallery, București.
2012 – “București, mon amour”, UNION Internaţional Center, București.
2012 – “Armonii în acuarelă”, Galeria U-ART – Uzinexport, București.
2012, 2011, 2010 și 2009 – Galeria 19 – Hanul cu Tei, București.
2012, 2011 și 2009 – Galeria ANA, București.
2012, 2011 și 2009 – Galeria “Art for Spirit”, București.
2010 – Galeria Foaier, Cercul Militar Naţional, București.
2010 – Galeria GOLDART, Hotel Athenee Palace Hilton, București.
2006 – Galeria Hanul cu Tei etaj – Ilie Dumitrescu – București.
2006 – Galeria Orizont M, București.
1990 – Tel Aviv, Israel.
1987, 1988, 1989, 1991, 1992 Casa de Cultură a Sindicatelor din Târgoviște, Teatrul Toni Bulandra din Târgoviște.
1974, 1975 Librăria Mihail Sadoveanu – București.

Corneliu Drăgan-Târgoviste Bătrân din Balcic

Corneliu Drăgan-Târgoviște, Bătrân din Balcic

Expoziții colective:

2014 – “ProBoholţ” – Muzeul Ţării Făgăraşului ‘Valer Literat’, din Cetatea Făgăraşului.
2014 – “Portretul în pictura românească din colecţii particulare”, Muzeul Național Cotroceni, București.
2014 – Galeria U-ART – Uzinexport, “Balcic, mirajul luminii”, Proiectul Contemporanii, București.
2013 – Galeria U-ART – Uzinexport, ” Frânturi de lume”, București.
2013 – Galeria U-ART – Uzinexport, “Peisaje contemporane”, București.
2013 – “Pictori români la Sozopol”, Muzeul Municipiului București – Palatul Sutu și AnticArt Magazin, București.
2013 – “Marina”, Galeria Elite Prof Art și Hotel Pullman – Word Trade Center, Centrul de Conferințe, București.
2013 – “Femeia în arta românească”, Galeria Elite Prof Art, București.
2013 – “Pictori de azi la Balcic”, Elite Art Gallery, București.
2013 – “Casa în pictura românească din colecţii particulare”, Muzeul Municipiului București – Palatul Suțu și Societatea Colecționarilor de Artă din România, București.
2013 – “Pictori de azi la Balcic”, Centrul Cultural Naţional Palatul Balcic – Sufrageria Regală, Castelul Reginei Maria și Elite Art Gallery, Balcic, Bulgaria.
2013 – “FroniusArt”, Galeria de Arta Contemporană “Turnul Fierarilor”, Sighișoara.
2012, 2011 – “Suvenir de iarnă”, Elite Art Gallery, București.
2012 – “Grafica în pictura românească”, Muzeul Naţional Cotroceni și- Societatea Colecționarilor de Artă din România, București.
2012, 2011 – “Suvenir de București”, Elite Art Gallery, București.
2012 – expoziția Taberei internaționale de creaţie -”Ioan Inocenţiu Micu Klein” ediţia a XVI-a, Muzeul de Artă Contemporană și Sacră – Blaj.
2012 – “Balcic, arc peste timp”, Muzeul Național Cotroceni și Elite Art Gallery, București.
2012 – “Pictori de azi la Balcic”, ediţia 2012 , Proiectul 5 + 1, Elite Art Gallery, București.
2012 – “Gânduri, vise, imagini”, Galeria Regală – Casino Sinaia, Sinaia (împreună cu Carmen Văideanu și Ammar Alnahhas.
2012 – “De la București la Balcic”, Elite Art Gallery, București.
2012 – expoziția Taberei de creație “FroniusArt”, Sighișoara.
2011 – expoziția Taberei internaționale de creație “Ioan Inocenţiu Micu Klein” – ediția a XV-a, Muzeul de istorie “Augustin Bunea”, Blaj.
2011 – “9 pictori români cu expoziții în Franța”, Galeria U-ART – Uzinexport, București.
2011 – “Dialog cromatic”, Elite Art Gallery, București.
2010 – “Iarna în pictura românească”, Muzeul Municipiului București – Palatul Suțu și Societatea Colecționarilor de Artă din România, București.
2010 – Salonul Municipal de artă medievală – ediţia I, Galeria Curtea Veche – Palatul Voievodal, București.
2010 – Galeria Artelor – Cercul Militar Național – Liga Navală Română, Ziua Marinei.
1985, 1986 Casa de Cultură a Sindicatelor din Târgoviște.
1977 – Teatrul Național București “Ion Luca Caragiale” – București.
1975 – Festivalul Artei și Culturii – București.
1973, 1975 – Librăria Mihail Sadoveanu, București.

Participări la proiectele Asociației Soleil de l’Est:

2013 – Institutul Cultural Român din București și Asociația Soleil de l’Est – București.
2013 – Institutul Cultural Român din Paris & Soleil de l’Est – ” Figurativi români în Franța” – Paris – Franța.
2011 – Galeria ” Le vieux pont ” – Morzine, Franța.
2010 – Galeria ” LA PASSERELLE ” -Tours, Franța.
2010 – “Pictori români în Franța”, prin Asociația “Soleil de l’Est”, Palatul Parlamentului – sala “Constantin Brâncuși”, București.
2010 Galeria “Des deux clochers”, Saint-Geneis-des-fontaines, Franța.
2009 – Galeria Primăriei din Collioure – Franța.
2009 – Galeria ” LA PARDALERA ” , Elne, Franța.
2009 – tabăra de pictură organizată de Asociația “Solei de l’Est” la Collioure, Franța.

Expoziții colective de grafică satirică:

1989 – Canada.
1987, 1988, 1989 – “Aydin Dogan Vakfi” și “Nastratin Hogea” – Turcia.
1987, 1988 – Brăila, Costinești.
1986 – Bistrița.

Pictura bisericească:

2010 – Icoanele împărătești de pe Catapeteasma Bisericii “Sf. Cuvioasă Parascheva” din Parohia Raciu, sat Lucieni, Dâmbovița.
2007 – Icoanele împărătești de pe Catapeteasma Bisericii “Sf. Nicolae” din Parohia Brătești, Dâmbovița.
2003 – pictează clopotnița Bisericii din Parohia Viișoara, Dâmbovița.
2003 – pictează toată Catapeteasma Bisericii “Sf. Arhangheli Mihail și Gavril ” din Parohia Oșorhei, Bihor.
2002 – Icoanele împărătești de pe Catapeteasmă și portretul votiv al ÎPS Dr. Nifon, Arhiepiscopul Târgoviștei, din Biserica “Sf. Arhangheli Mihail și Gavril” din Parohia Doicești, Dâmbovița.

Călătorii de studiu și tabere de creație:

2014 – Boholţ, Făgăraş – tabăra de creaţie ediţia a III-a.
2014 – Istanbul –călătorie personală de studiu
2013 – Balcic – atelier de creație – Fundația Contemporanii.
2013, 2012 – Balcic – atelier de creație “Pictori de azi la Balcic” – Elite Art Gallery.
2013 – Sighişoara – tabăra de creație în cadrul proiectului FroniusArt .
2012 – Sozopol, Bulgaria – atelier de creație, în cadrul proiectului Dorin Mihalache.
2012 – Blaj – tabăra internațională de creație “Ioan Inocenţiu Micu Klein” – ediția a XVI-a.
2012 – Thassos, Grecia – călătorie personală de studiu.
2012 – Balcic – atelier de creație în cadrul Proiectului 5+1, Elite Art Gallery.
2012 – Sighişoara – tabăra de creație în cadrul proiectului FroniusArt .
2012 Croația și Italia – călătorie personală de studiu.
2011 – Balcic și Varna, Bulgaria, – călătorie personală de studiu.
2011 – Blaj – tabăra internațională de creație “Ioan Inocenţiu Micu Klein” – ediția a XV-a.
2009 Franța și Spania – atelierul de creaţie al pictorilor români în Catalonia – Pirineii Orientali la Collioure, Elne, Ceret și Figueras.
2007 Germania – Wurzburg și Frankfurt am Main,călătorie de studiu personal.

Lucrări în colecţii particulare și de stat din România, Israel, Franța, Germania, Turcia, Spania, Italia, Federaţia Rusă, Statele Unite, Elveția, Cehia, Belgia, Olanda, Brazilia, Mexic, China, Marea Britanie.

Bibliografie:

Marius Ţâţa – Catalogul ” Pictori români la Sozopol”, Editura AnticArt magazin, nr 47-50 – august 2013, ISBN 1843-8113.
Ion Coja – Catalogul “Pictori români în Franța prin Asociația Soleil de l’Est 2009-2012″, Editura institutului Cultural Român, 2013, ISBN 1843-8113.
Corneliu Ostahie – Cartea ” Martor vizual “, Editura detectiv, 2013, ISBN 1843-8113.

Corneliu Drăgan Târgoviște Flori

Corneliu Drăgan-Târgoviște, Flori

Referințe critice:

“Corneliu Drăgan-Târgovişte desenează dinainte de a picta şi pictura sa este ea insăşi dovada că linia simplă a desenului şi atât de elocventă în absenţa culorii a debordat pe sevalet, în compoziţii mai ales peisagistice, cele mai multe «după natură», natură cu care Corneliu Drăgan-Târgovişte nu a ezitat să se confrunte autoritar şi stăpân pe uneltele sale: linia şi culoarea. Caci acesta este sentimentul dominant pe care ţi-l prijeluiesc tablourile domnului Corneliu Drăgan-Târgovişte, sentimentul că este deplin stăpân în atelierul său asupra mâini şi a penelului, din a căror înfrăţită truda se aleg pânze atât de minunate. Singur cu pânza fecioară, Corneliu Drăgan a ştiut s-o facă mai frumoasă, mai sprinţară, mai vaporoasă, transformând-o în pictură. Pictură pictură!” (Ion Coja, scriitor).

“Deşi timpul e scurt şi repede se aşterne culoarea pe hârtie, acuarela nu se face uşor. Dimpotrivă, e lucru cu dichis, cere meşteşug, talent şi sinceritate. Aici nu merge cu răzgândiri sau ascun zişuri. Totul este cât o clipită şi durează mult şi intens in simţiri. Culorile difuze pătrund in hârtia umedă ca-n tencuiala proaspătă, gata să ţină strâns in fibra ei fragilă imaginea din ape colorate. Cu toate acestea, acuareliştii adevăraţi sunt oameni fericiţi, şi nu chinuiţi. Şi ca ei este Corneliu Drăgan-Târgovişte, creator care a străbătut tehnici şi imagini dintre cele mai diverse. În ultimul timp îşi mărturiseşte sub toate formele dedicaţia pentru valenţele de o delicată forţă ale acuarelei. Privilegiat, l-am văzut cum lucrează, in transă, cu simţurile accelerate la maxim,cu o observaţie accentuată în determinantele subiectului şi cu o tehnică desăvârşită, a lui, construită pe măsura artistului, a timpului, a materialelor. Este un adevărat dans al creaţiei totale, mai mult ritual al minunii plastice. Balcicul in acuarela lui Corneliu Drăgan-Târgovişte este cu totul aparte şi la fel sunt lucrurile ce ne inconjoară, colţuri de atelier sau decupaje din natură, la firul ierbii sau în mozaicul tuburilor de culoare şi a pensulelor creatoare. Apropierea de acest mare artist m-a trimis la analiza globalizată, smulgându-mă din paseismul momentului plastic românesc, şi am decoperit o lume minunată, al cărui herald la noi este pictorul Corneliu Drăgan-Târgovişte. Nimic nu este imposibil pentru creaţia in culori şi apă, detaliul nu îi este deloc străin,efectele sunt aparte, nemaintâlnite la alte şevalete şi nici dimensiunea nu mai este o problemă. Iar pictorul nostru se înscrie perfect şi natural în această oră de vârf şi de inaltă cotă a acuarelei. Nu am fost uimit, ci doar plăcut impresionat de vestea alegerii sale in grupul select al celor ce expun la prestigioasa Bienală Internaţională de Acuarela de la Zhujiajiao, o adevărată Veneţie a Shanghaiului şi a Chinei. Fiind singurul român din această alegere cu puţine ţări europene şi cu ţările mari puteri in acuarelă, Corneliu Drăgn-Târgovişte expune Stradă din Bucureşti la Galeria de Artă Quanhua din Shanghai. De altfel, de foarte putin timp a fost admis ca Membru International al prestigioasei societăți de acuarelă (Birmingham Watercolour Society) din Marea Britanie. Ştiam că este cel mai bun acuarelist al nostru, acum este apreciat şi de internaţionalii care ştiu bine cum se face şi cum se iubeşte acuarela.”  (Marius Tiţa, critic de artă).

Corneliu Drăgan Târgoviste Peisaj marin

Corneliu Drăgan-Târgoviște, Peisaj marin. Sursa ilustrațiilor: www.corneliudragan-targoviste.ro

“E suficient să-i priveşti opera; să citeşti, printre valurile de lumină ale lucrărilor sale, care te îndeamnă să visezi; să descifrezi, pe albul hârtiei, metamorfoza stropului de apă devenit cântec, amintire, vers. Se înţelege, lumea căreia îi dă viaţă este o frântură din sufletul său: frumos gândită şi maiestuos dezvăluită ochiului. În mantii transparente – ţesute din zori de ziuă, transfigurări ale renaşterii unei picături de viaţă. Fie că înfăţişează un peisaj urban, o marină, o Veneţie sau ne invită într-o călătorie cromatică prin universul florilor. Tehnica acuarelei presupune spontaneitate şi siguranţă a gestului. Sub imperiul emoţiei, a trăirii unice a clipei, culorile de apă şi hârtia pot să dea naştere unei capodopere. Pentru Corneliu Drăgan Târgovişte totul e simplu. De altfel, simplitatea naturaleţii este cea care îi defineşte opera. Şi drumul, şi atitudinea sa în viaţă.” (Veronica Marinescu, critic de artă).

“Corneliu Drăgan-Târgovişte este un acuarelist de exceptie. Admit că este foarte greu să faci acuarelă, şi mai ales la Balcic, unde datorită caldurii culoarea se usucă foarte repede. Corneliu Drăgan-Târgovişte în straturile de culoare creează acele transparenţe minunate, acele armonii pe care ştie să le pună în valoare de raporturi subtile, ducându-ne cu gândul către o tradiţie, pe care marii pictori au instalat-o în perioada interbelică, pentru că toţi aceștia făceau acuarele, chiar dacă în expoziţii se manifestau mai ales prin intermediul uleiului.” (Doina Păuleanu, critic de artă, Muzeul de Artă Constanța).

“Căutând în permanenţă să obţină prin experimente proprii tonuri cromatice nemaiîntâlnite sau rar întâlnite, însufleţind imaginea citadină prin implementarea frecventă şi extrem de sugestivă a prezenţei umane, dar excelând şi în privinţa naturii statice şi a portretului, Corneliu Drăgan-Târgovişte ambiţionează să (re)impună acuarela ca operă de sine stătătoare. În acest demers, el pleacă de la observaţia potrivit căreia foarte mulţi artişti contemporani, fie ei pictori sau sculptori, apelează la acuarelă doar în stadii intermediare ale realizării unei lucrări finale, care urmează a fi ori o pictură pe pânză, ori o sculptură în lemn, piatră, metal etc. Din această cauză, acuarela este tratată, în mod nedrept, ca fiind o creaţie-instrument, cam de mâna a doua, care prea rar ajunge să fie înrămată şi expusă pe simeze. Aşa se prezintă situaţia la noi, pentru că în alte locuri pictura în culori de apă se bucură de un prestigiu şi de un interes în rândul iubitorilor de artă cu totul remarcabile. Spre astfel de zone şi-a îndreptat mai nou atenţia şi Corneliu Drăgan-Târgovişte.” (Corneliu Ostahie, scriitor, critic de artă).

Pentru mai multe informații accesați: www.corneliudragan-targoviste.ro

logo-liber-sa-spunVezi: Arhiva categoriei Pictură

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *