Gina Patrichi: Amintiri din turnee

gina patrichi amintiri din turnee annie musca revista teatrala radio

Între anii 1963–1972, sub directoratul regizorului Liviu Ciulei, Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra” a cunoscut o evoluție copleșitoare și o faimă în lumea teatrală europeană, iar actrița Gina Patrichi, pe scena care îi va deveni în scurt timp atât de familiară, trăiește bucuria debutului în Jocul de-a vacanța (1964) de Mihail Sebastian, în regia lui Valeriu Moisescu.

Socotit, pe bună dreptate, un teatru de elită al anilor ’70–’80, aici juca seară de seară Gina Patrichi, alături de actori extraordinari – Clody Bertola, Irina Petrescu, Octavian Cotescu și Rodica Tapalagă, Toma Caragiu și Florian Pittiș, Mariana Mihuț și Victor Rebengiuc, Virgil Ogășanu, Ion Caramitru – și sub îndrumarea unor regizori de excepție: Liviu Ciulei – alături de care ajungea la Festivalul de Film de la Cannes în 1965 – Valeriu Moisescu, Cătălina Buzoianu sau Lucian Pintilie.

În acest deceniu, Gina Patrichi și-a purtat personajele prin Europa și Statele Unite, chiar și în Brazilia, turneele fiind pentru ea și pentru fiecare dintre colegi o oază de libertate, în care pasiunea lor pentru teatru era manifestată cu dăruire.

În 1990, Gina Patrichi trăia alături de colegii de scenă entuziasmul succesului obținut pe scena National Theatre London, cu piesa Hamlet, în regia lui Alexandru Tocilescu, în care actrița o întruchipa pe Gertruda, Regina Danemarcei, iar Ion Caramitru pe fiul ei, Hamlet.

gina patrichi ion caramitru turneu hamlet sua

Gina Patrichi și Ion Caramitru în Hamlet, regia: Alexandru Tocilescu, National Theatre din Londra, 1990

Iată încă un motiv pentru care în anul următor Teatrul Bulandra devine membru cu drepturi depline al Uniunii Teatrelor din Europa, fondat de Giorgio Strehler, în martie 1990, alături de renumite companii teatrale europene: Odéon Théatre de l’Europe, Piccolo Teatro di Milano sau Teatre Lliure de Barcelona, dar și Düsseldorfer Schauspielhaus. Ca urmare, din 1991, Bulandra a participat în fiecare an la Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa.

Mircea Patrichi a adunat în cartea sa dedicată Ginei impresii și emoții ale actriței din călătoriile prilejuite de turnee. Unele dintre aceste însemnări erau redactate pe cărțile poștale pe care le trimitea fratelui ei, însuși autorul…

gina patrichi cannes 1965 liviu ciulei victor rebengiuc ana szeles padurea spanzuratilor

Gina Patrichi, Victor Rebengiuc, Ana Szeles, Liviu Ciulei, Mihnea Gheorghiu, Petre Sălcudeanu, la Cannes, în 1965. Fotografii din arhiva familiei

Despre New York…

„Cei ce trăiesc acolo spun că orașul acesta este o nouă Americă. Și într-adevăr, așa este. Publicul este teribil de copilăros, de entuziast și de… sincer. Niciodată n-am văzut oameni cu reacții atât de directe și de diferite: unii spectatori se prăpădesc de râs, alții se ridică pur și simplu și pleacă din sală, dacă nu le place ceva. Ai putea crede că pentru un actor o asemenea reacție este penibilă. Poate este adevărat, dar mie-mi convine, pentru că ea reprezintă barometrul exact al muncii mele. […] Nimănui nu-i pasă de nimeni. Ziua, noaptea, la orice oră, fiecare face ce-i trece prin minte. Poți, de pildă, în plină noapte să vezi un tip cu un magnetofon în brațe urmat de doi prieteni care-i țin boxele și, după ei, o droaie de dansatori…” (p. 122). Citește integral în Revista Teatrală Radio Fragment audio-video din „Cameristele” de Jean Genet (1992).

Annie Muscă

Reamintim că Revista Teatrală Radio a dedicat luna martie 2014 actriței GINA PATRICHI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *