„Noi, două suflete trase la indigo’’

daniela pitirim

cronica literara liber sa spunCu acest titlu, neașteptat pentru un volum de poezii de dragoste – Îngerul de la etajul IV –, debutează Daniela Pitirim*). Dar nu numai în asta constă frumosul șoc emoțional pe care ni-l provoacă poeziile sale, de un lirism năvalnic, temperat cu multă știință, sub acolada unui dualism generic: ,,Noi, două suflete trase la indigo”.

Am ales cuvântul ,,șoc’’ pentru a întări ideea că poemele Danielei Pitirim sunt conectate la o înaltă tensiune sufletească, specifică doar trăirilor lirice în măsură să dea sens și speranță, dar, deopotrivă, deznădejde și derută. Altfel spus, poeta se lasă prinsă într-un ,,perpetuum mobile’’: ,,Când îmi este dor de tine,/ Îți compun o poezie./ Și citesc din ale tale,/ Când visez la semafoare/ Mi-e atât de dor și doare/ Umbra mută a cuvântului,/ În eclipsa cerului,/ Și mirosul ce-ai lăsat,/ Pe pielea-mi frumos glasat,/ Care-mi ațâță simțurile,/ Un perpetuum mobile,/ Care-mi zgârie sufletul,/ Lăsând dâre sângerânde/ Ce-mi marchează drumul,/ Către mine…’’

Este în această trecere de la tonul jucăuș, senin și detașat la începutul poeziei, la un altul, grav, meditativ temeiul pasiunii cu care poeta resimte și transcrie condiția de a fi prinsă fără scăpare sub osânda, în capcanele dar și în seducțiile acestui „perpetuum mobile”: ,,Grozavul loc de nicăieri/ E temnița tăcerii…/ Noi doi întemnițați/ Pe veci, sub vraja dezmierdării.’’

Tot la fel de adevărat , însă, este și că eroina, conștientă de tributul acestui joc, alege să i se supună și să îl trăiască în temeiul liberului arbitru: ,,Cortina-i trasă pe fundal,/ Începe un spectacol aparent banal,/ Știu că îți este dor de mine/ Îmi bați în peretele atriului drept,/ Nevrozat,/ Ecoul escaladează în mine/ Până departe…/ Privește cu detașare spectacolul ancestral,/ Trăgând cortina la final.’’
Poeta trăiește un miracol și face asta cu o neascunsă, necondiționată dăruire. Cerându-i, însă, și acelui „EL’’, la fel de capricios și de schimbător ca ea, să facă la fel: „Lasă miracolele să te umple,/ Cu miraj de lucruri simple.” Miraj al prezenței și al absenței la care va reveni stăruitor și cu alte prilejuri: „E mai rău când nu te văd/ Când adormi cu mine-n somn/ Diminețile n-au glas,/ Ai în mânecă un as,/ Suflet dezmățat și șters.’’

Daniela Pitirim foto

Daniela Pitirim 

Ar fi de spus, cred, câteva cuvinte despre felul non-conformist, în care Daniela Pitirim își compune poeziile. I-am spus ,,non-conformist’’, deși, mai degrabă i-aș zice non-canonic, în care scrie poezie. Fiindcă, dacă pe de o parte, ea dă numeroase dovezi că nu este dependentă de canonul rimei, pe de altă parte, ritmul interior, frazarea, cadența stihurilor fac dovada cea mai bună că poemele se supun unei anume alt fel de cadență: ,,Azi rezerv o zi completă/ «Ziua mea și ziua ta» /Am ochit la țintă un «da»’!’’

La fel de bine, însă, atunci când va simți nevoia de a rosti adevăruri trăite și copleșitoare, tot ea, poeta, nu va pregeta să se întoarcă la severitatea încântătoare a versului clasic: ,,Mă rog la îngeri în genunchi/ Și-i rog cu lacrimile-amare/ Măcar în vis să te ating/ Asta-i durerea ce mă doare.’’

Îmi place, în mod deosebit, la Daniela Pitirim, arta de a reda, în cuvântul ce trezește visarea latentă a datului, portrete sufletești atât de expresive. Începând , firește, cu propriu-i portret: ,,Îmi spun în gând și-ți spun și ție:/ Prea demnă ca să-ți fiu amantă,/ Prea inocentă ca să fiu femeie,/ Prea cristalină ca să fiu amorfă/ Prea vie ca să fiu înmărmurită…’’ Sau: ,,Ei sunt un zbor de aripă rănită/ Un vers ce coboară pe o rază gonită/ Un înger sălbatic, un demon domestic/ Sunt cerul care se joacă printre nori/ Simfonia pictată în mii de culori.’’

Convingătoare, în logica intimă a lirismului, sunt și portretele celui ce a prins-o în acest joc amețitor, după toate semnele, fără scăpare. Ca, de pildă, aceasta în care ființa lui este presimțită și sugerată prin câteva întrebări ce i se dedică: „Ți-a fost vreodată atât de dor,/ Încât să nu poți respira…?/ Doar așteptând chemarea când/ Mireasma ei te va orbi?’’ „EL’’ fiind, altă dată, încrustat într-o expresivă definiție lirică: „Te simți abandonat/ Ca un adolescent întârziat,/ Mă cauți și nu mă găsești,/ Și când apar,/ Cauți în mine toate femeile.’’

În această pendulare neobosită între iluzie și realitate, între dorință și renunțare, până și tăcerile dobândesc un înțeles aparte, știut numai de către cei doi: ,,Mă suni doar ca să mă auzi cum tac, /Îți place cum tăcerea acoperă/Pauza dintre mine și tine,/ Însă azi ai o pauză…’’

Cheia acestui captivant și neiertător joc de lumini și umbre, căruia poeta i s-a încredințat cu toată ființa sa, o vom afla tot de la poetă: ,,Spui adesea că mă iubești,/ Dar dorești o viață dublă,/ Nefirescul e firesc,/ Eu doar vreau să fiu stăpâna inimii ce mi-o doresc.’’ Pentru a încheia acest monolog risipit către un nicăieri amarnic de departe: ,,Pe amândoi din mine-i iert…/ A cui e vina?’’

Acesta ar fi, cred, labirintul în care își trăiește Daniela Pitirim visul pe care tot ea l-a caligrafiat cu admirabilă gingășie dar și cu neclintită încredere în izbânda dorinței sale: ,,Învață-mă să pot să înot/ În marea gândurilor oarbe/ Și-n palme să m-ascunzi/ De tine,/ În zile de ninsoare, fără mine.’’

Avem, în Daniela Pitirim, o voce lirică distinctă și distinsă despre care, cu siguranță, vom mai vorbi. Cât despre acel misterios ,,Înger de la etajul IV’’ , despre care poeta a aruncat numai așa, o vorbă în treacăt, în titlul cărții („ascuns în pseudonime’’, cum ar zice tot ea), eu cred că Daniela Pitirim are datoria să îi releve identitatea. Firește, într-o altă carte despre care vreau să cred că va fi la fel ispititoare ca aceea pe care am fost bucuros să o prezint aici. Cu atât mai mult cu cât volumul Îngerul de la etajul IV se încheie în chip fericit, pecetluită fiind prin acest legământ: „Raportată la tine în două ere,/ Înainte de tine și după tine.’’

Șerban Cionoff

*) Daniela Pitirim, Îngerul de la etajul IV, București, Editura Universitară „Carol Davilla’’, 2016.

Vezi: arhiva rubricii Cronica literară       

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *