Primul tramvai electric din București

primarii-bucurestiului-nicolae-filipescu-introducerea-tramvaiului-electric-in-bucuresti-secolul-XIX

Realizarea cea mai importantă a mandatului primarului Capitalei, Nicolae Filipescu (1 februarie 1893, după alte surse, 9 februarie–7 octombrie 1895) rămâne introducerea tramvaiului electric.

În 1894, 9 decembrie, tramvaiul începe să circule pe traseul Marele Bulevard, astăzi bulevardele Mihail Kogălniceanu, Carol I şi Pache Protopopescu.

nicolae-filipescu-primar-al-capitalei-istoric-primarii-bucurestiuluiÎn Cronologia Bucureştilor de Gheorghe Parusi se precizează faptul că „este pus în funcţiune primul tramvai electric, cu numărul 14 pe linia Cotroceni–Obor (la Târgul Moşilor). Era alimentat de centrala electrică de la Grozăveşti, pusă în funcţiune în 1889. Pornea din faţa acesteia, străbătea bulevardul deschis de Pache Protopopescu în 1888 (Kogălniceanu–Elisabeta–Carol–Pache) şi întorcea la început în faţa actualei Şcoli a Iancului, apoi la Biserica Iancu Vechi (Agricultori–Mătăsari), după aceea dincolo de Piaţa Iancului, în faţa ţesătoriei de azi (pe strada Sătucu, actuala At. Ionescu). Parcul de tramvaie avea 8 vagoane-motor şi 8 remorci.” Filipescu și-a continuat proiectul și a înființat noi linii de tramvai în Capitală. Mai mult, s-a asigurat că orașul va fi iluminat cu gaz și electricitate. Totuși, a fost contestat de presa de atunci din cauza prețului practicat pentru un metru cub de gaz. Dacă la Berlin acesta costa 20 de centime, la București pentru fiecare metru cub de gaz erau percepute 28 de centime.

Pușa Roth

Citește integral: Din Bucureștiul de altădată: Primarii Capitalei (6)

Vezi: arhiva rubricii „Din Bucureștiul de altădată”

1 comentariu la „Primul tramvai electric din București”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *