Stagiunea Teatrului Scala din Milano s-a deschis cu „Madama Butterfly”

madama-butterfly-scala-milano

corespondenta-rubrica-liber-sa-spunNoua stagiune, 2016–2017, a teatrului Scala din Milano s-a deschis miercuri, 7 decembrie 2016, cu Madama Butterfly de Giacomo Puccini. Dirijorul spectacolului: Riccardo Chailly. În rolurile principale: Maria José Siri (soprană originară din Uruguay) şi tenorul american Bryan Hymel.

Această nouă montare este semnată de Alvis Hermanis, regizor de teatru din Letonia, care a regizat deja la Scala Die soldaten de Zimmermann şi I due Foscari de Giuseppe Verdi. Artistul se întâlneşte însă pentru prima dată cu Madama Butterfly, dar nu cu Puccini (memorabilă, Tosca, montată la Berlin).

Hermanis a ales varianta originară a operei, cea în două acte, care a avut premiera chiar la Scala în 17 februarie a anului 1904, fără să se bucure de succes în faţa publicului. După doar trei luni însă şi la doar câţiva kilometri de Milano, la Brescia, Butterfly, uşor modificată de compozitor, devine una dintre melodramele cele mai cunoscute şi iubite din lume.

madama_butterfly_teatro_alla_scala_

„Când te întâlneşti cu o partitură ca aceea lui Puccini este ca şi cum ai lucra pe un text al lui Cehov sau Ibsen, autori în stare să exprime orice tip de nuanţă. Cu Puccini lucrul devine o adevărată introspecţie psihologică profundă, mărturiseşte Hermanis. Am imaginat Japonia dat fiind faptul că nu am vizitat-o niciodată. Dar îi cunosc tradiţiile, în special teatrul Kabuki şi No. Am recreat un loc real şi în acelaşi timp imaginar unde să se desfăşoare acţiunea (casa de pe colina din Nagasaki), dar muzica aduce cu sine adevăratele emoţii. Există două lumi: cea a tradiţiilor, a trecutului istoric cu o iconografie inspirată de universul Hokusai şi Utamaro, lumea de sus, şi cea de jos, obişnuită, cea în care se întâlnesc Cio Cio-san şi Pinkerton. Aşadar, un amestec de tradiţie japoneză şi modernitate americană.”

„Melodiile lui Puccini sunt făcute din detalii iar emoţiile scenice uneori pot părea violente, explică Chailly. Cele două acte ale versiunii reconstruite de Julian Smith nu propun arii inedite, ci o partitură extrem de bogată din punct de vedere instrumental.”

Modernă, plină de tandrețe, senzuală, pură şi măreaţă în tristeţea ei, Madama Butterfly este o poveste de iubire zdrobită de prejudecăţi. Ceea ce l-a atras cel mai mult pe Puccini a fost integritatea morală a personjului principal, micuţa japoneză Cio-Cio-San, care îi oferea posibilitatea să creeze o nouă eroină de operă – cea mai apropiată de sensibilitatea, de psihologia şi de concepţiile sale despre viaţă şi iubire.

Scenografia spectacolului este concepută de Alvis Hermanis şi Leila Fteita.

Raluca Niță

Corespondenţă de la Roma

logo-liber-sa-spunVezi: Arhiva categoriei Muzică

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *